Welke subsidies zijn er in 2024 voor elektrische en waterstof trucks, bouwmachines en bestelauto’s?

De overheid wil graag de inzet van emissieloze voertuigen versnellen. Daarom heeft zij een aantal steunmaatregelen uitgewerkt om de hogere aanschafkosten van batterij elektrische of waterstof aangedreven voertuigen deels te vergoeden. In dit artikel vind je een overzicht van landelijke subsidieregelingen voor emissieloze trucks, bouwmachines en bestelauto’s.

1. Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET)

Om de instroom van batterij-elektrische of waterstof-elektrische trucks te versnellen, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de AanZET subsidieregeling uitgewerkt. Deze regeling vergoedt een deel van de meerkosten van een zero-emissievrachtauto ten opzichte van een dieselvrachtauto. In de subsidiepot voor 2024 zit 45 miljoen euro, goed voor zo’n 600 voertuigen. Het precieze subsidiebedrag hangt af van het type vrachtwagen en de grootte van de onderneming en varieert van 6,1% tot 19,0% van de verkoopprijs van de truck (zonder opbouw).

  • Open vanaf: 26 maart 2024, 9.00 uur
  • Totaal budget: € 45 miljoen
  • Waarvoor: nieuwe, volledig emissieloze vrachtwagens in voertuigcategorie N3 of N2 groter dan 4.250 kg
  • Bedragen: variërend van 6,1% tot 19,0% van de verkoopprijs met een max. van € 115.200. Één aanvraag van één vrachtwagen, per onderneming (of groep), per dag
  • Meer info: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/aanzet

2. Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB)

Bouwbedrijven kunnen tot 30% van de meerkosten bij aanschaf van emissievrij bouwmaterieel, zoals graaf- en grondverzetmachines, aggregaten en bouwvrachtwagens, terugkrijgen. Het gaat om nieuwe machines en bouwvoertuigen met een batterij of op waterstof. Daarmee wil het kabinet een oplossing creëren voor de stikstofproblemen die de bouw soms stilleggen.

Wil je een emissieloos bouwwerktuig met verwisselbare batterijpakketten aanschaffen? Nieuw voor 2024 is dat je nu ook maximaal 3 verwisselbare batterijpakketten in de aanvraag mag meenemen. Ook voor retrofit oplossingen en innovaties kan subsidie worden aangevraagd.

  • Open vanaf: 5 maart 2024, 9.00 uur
  • Totaal budget: € 36 miljoen
  • Waarvoor: nieuwe emissieloze bouwmachines en bouwvrachtwagens N3 en N2 groter dan 4.250 kg (zie lijst RVO)
  • Bedragen: Grootbedrijf 25% van de meerkosten, bij MKB 30%. Per bouwmachine max. € 300.000, per kalenderjaar max. € 1 miljoen per bedrijf
  • Meer info: Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel

3. Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWiM)

De SWiM subsidieregeling wil het kip-ei verhaal doorbreken door tegelijk een impuls te geven aan de bouw van nieuwe waterstof tankstations én de aanschaf van waterstof trucks en (bestel)bussen. Elke aanvraag moet namelijk bestaan uit één tankstation én genoeg voertuigen om het station rendabel te maken. Het is dus een unieke kans om een waterstof bedrijfsvoertuig aan te schaffen mét de garantie dat er een waterstof station bij jou in de buurt komt.

  • Open vanaf (verwachting): zomer 2024
  • Totaal budget: 24 miljoen
  • Waarvoor: nieuwe waterstof aangedreven vrachtwagens, bussen en bestelauto’s in voertuigcategorie N1, N2, N3, M1, M2 en M3
  • Bedragen: van € 50.000 tot € 300.000 per voertuig (afhankelijke van het type). Zowel voertuigen met waterstof brandstofcel als met waterstof verbrandingsmotor komen in aanmerking.
  • Meer info: https://www.rvo.nl/nieuws/nieuwe-subsidie-tankstations-en-vervoer-waterstof

Van Kessel heeft verschillende locaties die in aanmerking komen voor de bouw van een waterstof tankstation. Heb je interesse om een consortium te vormen met ons en andere bedrijven, en zodoende een gezamenlijke subsidieaanvraag in te dienen? Of wil je op de hoogte blijven van onze plannen? Schrijf je dan vrijblijvend in voor onze SWiM nieuwsbrief.

4. Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)

De SEBA is voor ondernemers die willen overstappen op een elektrische of waterstof-elektrische bestelauto. Via deze subsidieregeling kunt u tot 5.000 euro korting krijgen bij aanschaf van een nieuwe elektrische bestelwagen. Deze regeling geldt voor alle ondernemingen en non-profit instellingen. De SEBA regeling loopt waarschijnlijk eind 2024 ten einde.

  • Open vanaf: is nog niet bekend, waarschijnlijk niet voor eind maart 2024
  • Totaal budget: moet nog worden vastgesteld
  • Waarvoor: nieuwe bedrijfsauto’s in voertuigcategorieën N1 of N2 tot en met 4.250 kg
  • Bedragen: maximaal € 5.000 per bedrijfsauto
  • Meer info: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba

5. Subsidieregeling laadinfra

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt momenteel aan een nieuwe subsidieregeling voor laadinfrastructuur van elektrische vrachtwagens. Deze regeling heeft als doel duurzaam transport te bevorderen en de groei van het aantal elektrische vrachtwagens te faciliteren. In de periode 2024-2030 zijn naar verwachting enkele honderden miljoenen beschikbaar. Zowel private als publieke laadinfra komt in aanmerking.

  • Open vanaf (verwacht): zomer 2024
  • Totaal budget: moet nog worden vastgesteld
  • Waarvoor (verwacht): private (op eigen terrein) en publieke laadinfra (op de corridors) voor bestel- en vrachtwagens
  • Bedragen (verwacht): maximaal 20% voor aanleg private laadinfra grote bedrijven en maximaal 40% voor MKB

6. Milieu Investeringsaftrek (MIA)

Wil je met belastingvoordeel investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen en technieken? Dat kan met de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Met de MIA kan de investeringsaftrek oplopen tot 45% van uw investeringsbedrag. Voorwaarde is dat het bedrijfsmiddel op de milieulijst 2024 staat.

  • Open vanaf: heden
  • Totaal budget: € 192 miljoen
  • Waarvoor: elektrische of waterstof bestelauto’s en vrachtwagens, elektrisch aangedreven werktuig op een truckchassis, laadinfra (>22 kW) voor zwaar elektrische vrachtwagens N2 en N3, mobiele werktuigen
  • Meer info: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mia-vamil/ondernemers

7. Energie-investeringsaftrek (EIA)

Investeer je in een bedrijfsmiddel dat zorgt voor minder CO2-uitstoot of energiezuinig is? Of wilt u investeren in duurzame energie? Dan kan je gebruik maken van de regeling Energie-investeringsaftrek (EIA). Je kan dan 40% van de investeringskosten aftrekken van de winst. Enkele voorbeelden van middelen die in aanmerking komen zijn: elektrische koeling op koel/vries-wegtransport, zijafscherming, lichtgewicht laadbak voor bedrijfswagens, energieprestatieverbetering wegtransport, zonnepanelen voor elektriciteitsopwekking op transportmiddelen, enzovoorts. Kijk hier voor de volledige lijst.

Aan de slag: enkele tips!

  • Advies nummer 1: dien jouw aanvraag meteen op de eerste dag in! Sommige subsidies waren afgelopen jaar na enkele uren al overschreven.
  • Voor de meeste subsidie aanvragen heb je een niet-definitieve opdrachtbevestiging nodig. Vraag die nu al op bij jouw voertuig- of machineleverancier. Vaak volstaat een niet-definitieve opdrachtbevestiging (order) met de zin: “Overeenkomst wordt definitief nadat subsidie <naam> is verleend”. Check op de website van de subsidieregeling wat je precies nodig hebt.
  • Wil je als MKB een subsidie aanvragen? Doe dan alvast de MKB-toets.
  • In heel wat gevallen kan je bovenstaande subsidieregelingen combineren met de milieu-investeringsaftrek (MIA) om zo nog een deel van de meerkosten af te dekken. Laat je door jouw financieel adviseur hierin adviseren.

Deze publicatie beschrijft de subsidieregelingen en belastingmaatregelen zoals bij ons bekend waren op 14 februari 2024. Wij wensen je veel succes met het aanvragen van subsidies voor emissieloze voertuigen voor jouw wagenpark!