Interview: Van Kessel in (energie-)transitie
Brandstofleverancier en tankstation exploitant Van Kessel is gevestigd in Milheeze en bestaat al 103 jaar. Reden voor Brancheorganisatie NOVE om naar Brabant af te reizen en in gesprek te gaan met Stan van Kessel en Bart De Keuster. Stan volgt alle vernieuwingen in de markt, vooral als het gaat om elektrificatie en waterstof. Hij stelt dat projecten op het gebied van nieuwe, alternatieve energie, binnen Van Kessel alle aandacht krijgen. Bart houdt zich bezig met marketing en communicatie. Hij merkt dat er bij hun klanten – met name bij transport- en bouwbedrijven – veel behoefte is aan informatie, kennis en advies op het gebied van duurzaamheid.
Wat zijn de hoofdactiviteiten van Van Kessel?
“Onze hoofdactiviteiten bestaan onder meer uit het leveren van brandstoffen en AdBlue aan bedrijven met een thuistankinstallatie”, vertelt Bart. “Daarnaast leveren we ook smeermiddelen aan bedrijven met een eigen werkplaats. Bovendien exploiteren we een netwerk van 40 tankstations. Enerzijds lokale tankstations, waar veel particulieren komen tanken. Die liggen vooral in het Brabantse. Daarnaast hebben we zogenaamde Greenpoints. Dat zijn echte truckstations, gericht op de energietransitie, waar we heel Nederland mee ingaan.”
Wat is het grootste verschil tussen die lokale stations en de Greenpoints?
“Bij de kleine stations tanken vooral particulieren”, zegt Stan. “De Greenpoints zijn ‘heavy duty’ ingericht. Daar komt veel vrachtverkeer. Op deze stations kunnen wij onze klanten, hoofdzakelijk B2B, meenemen in de energietransitie.” Dat zijn bij ons niet zozeer de zakelijke rijders of rijders van een leaseauto, vult Bart aan. Het gaat om zwaar transport, distributie, bouwverkeer en industrie. Logistiek in de brede zin van het woord, om zo maar te noemen.”
Wat is de missie van het bedrijf?
“Onze missie is om onze klanten te voorzien in oplossingen voor hun mobiliteit”, zegt Stan. “Er is natuurlijk nu nog heel veel brandstof, heel veel diesel. Maar die markt verandert, tenminste de behoeften veranderen. Het gaat nu vaak om termen als CO2-reductie, CO2-neutraal, zero-emissie. Daar komen andere energiebehoeften bij kijken. Wij willen daarop inspelen en in die behoeften kunnen voorzien. Met verschillende dieselsoorten, HVO fossielvrije diesel of elektra, waterstof of nóg wat anders. Wij willen een toekomstgerichte energieleverancier zijn voor onze klanten, op alle vlakken.”
Zie je bedreigingen in die energietransitie of vooral kansen?
“Wij zien vooral kansen”, zegt Bart. “Ik denk dat je het kan vergelijken met de opkomst van elektrische auto’s, zo’n vijf jaar geleden. De markt is opgeschud. Door het elektrisch rijden komen andere spelers op de markt, bijvoorbeeld de Chinese merken. Dat biedt weer nieuwe kansen. Ik zie het ook aan onze marketingcijfers, op onze websites, onze socials, enzovoort. Er is heel veel belangstelling voor deze onderwerpen. Dat biedt kansen om ons te onderscheiden en bij andere partijen aan tafel te komen.”
Waar liggen daar de uitdagingen?
“Vooral op het gebied van de investeringen die daarbij komen kijken”, zegt Bart. “Iedere kans brengt weer zijn eigen uitdagingen mee”, vindt Stan, “maar uitdagingen zijn er om aan te gaan. Dat maakt het juist leuk.” Bart merkt op dat die nieuwe technieken heel duur zijn. “Een waterstoftankstation kost wel tien keer zoveel als een doorsnee tankstation. Het vergt enorme investeringen, terwijl je er de eerste jaren weinig afzet mee hebt. Je moet een lange adem hebben. Dat is een behoorlijke uitdaging waar wij als sector mee te maken krijgen. Trouwens, ook de afnemers zelf. Die waterstoftruck of elektrische truck kost een aantal keer meer dan een dieseltruck.”
Jullie profileren je ook als kennispartner. Hoe vul je die rol in?
“Neem bijvoorbeeld een transportbedrijf”, zegt Bart. “Die rijdt vandaag op diesel. Als dat bedrijf zijn wagenpark wil verduurzamen, dan bestaan er verschillende opties. Het bedrijf kan voor HVO diesel gaan, het kan elektrisch of op waterstof gaan rijden of voor LNG of Bio-LNG kiezen. Maar welke optie past het beste bij de gewenste duurzaamheidsdoelstellingen en ambities? Ben je bereid om te investeren in nieuwe vrachtwagens, en zo ja op wat voor termijn? Dat zijn allemaal afwegingen die je maakt om tot een economisch aanvaardbare beslissing te komen. Daar ondersteunen en helpen wij bedrijven bij. We maken inzichtelijk wat de voor- en nadelen van de verschillende opties zijn en wat erbij komt kijken. Zo proberen we die duurzaamheidsbehoeften zo goed mogelijk in te vullen.”
Kan je ook iets vertellen over de ervaringen met jullie eigen wagenpark? Want die verandert natuurlijk ook.
Stan merkt op dat daar wel een nadeel speelt. “Want we hebben te maken met het ADR-vervoer van brandstoffen. Langzamerhand komen er elektrische trucks die daar geschikt voor zijn, waarschijnlijk in 2025. En op termijn ook waterstoftrucks die ADR-goederen mogen vervoeren. Dat mag nu nog niet. Maar we rijden al bijna twee jaar op HVO en hebben laatst een elektrische truck aangeschaft, die rijdt dagelijks met niet-ADR producten zoals smeermiddelen en AdBlue. Daar zijn we heel tevreden over.”
Een mooi voorbeeld
“We zijn wel van het principe ‘practice what you preach’”, zegt Bart. “We kunnen veel verhalen houden over ‘je moet dit en je moet dat’. Maar vervolgens moeten we het in ons bedrijf zelf óók doen. Wat dat betreft is die elektrische truck een mooi voorbeeld. We hebben geen klanten die daar extra voor betalen. Maar het is wel belangrijk om er ook zelf mee aan de slag te gaan. Om het te laten zien én om zelf ervaring op te doen met de inzet, het opladen, HBE registratie enzovoorts. In het begin hadden we twee chauffeurs op de elektrische truck, die hadden echt last van ‘range anxiety’, in de zin van ‘oei, we hebben nog maar 15 procent ‘energie’. Dat zorgde wel voor wat stress in de eerste weken. Je hebt immers niet op elke hoek van de straat een elektrische lader. Dat was wel even wennen. Maar inmiddels voelt het een stuk beter. De chauffeurs kunnen nu beter inschatten hoe het met de actieradius staat. Overigens vinden ze het comfort en de stilte in de cabine een flink pluspunt.”
Hoe kijken jullie aan tegen de fiscale regelgeving die de energietransitie en verduurzaming met zich meebrengen?
“Je ziet dat alle regelgeving, zowel landelijk als Europees, is opgesteld om fossiele brandstof duurder te maken en de schone alternatieven financieel aantrekkelijker of in ieder geval levensvatbaar neer te zetten”, zegt Bart. “Dat kan ook niet anders. Als we écht die kant op willen, minder CO2 en zero emissie, dan moet je het interessant maken. Want anders stappen alleen de idealisten over. Je ziet wel dat alles daar nu op ingesteld is. Ik denk dat dat de komende drie jaar echt voor een verschuiving gaat zorgen. Dat bedrijven ook om financiële redenen kiezen voor bijvoorbeeld elektrisch.”
Zie je een probleem dat als eerste aangepakt zou moeten worden?
“Netcongestie”, zegt Stan beslist. “Op dat gebied schort het aan ontwikkeling. Als je naar elektrisch rijden kijkt, gaat het over ‘het kip of het ei verhaal’. Inmiddels in iets mindere mate, maar het is er nog steeds. Als chauffeurs onderweg niet even bij kunnen laden of thuis in een bepaald tijdsbestek niet voldoende kunnen laden, dan wordt de overstap niet gemaakt. De drempel is dan te hoog. Als die netcongestie structureel wordt aangepakt, zal het elektrisch rijden, ook voor trucks, een vlucht nemen. Daarnaast vind ik het jammer dat een oplossing als HVO-diesel vaak over het hoofd wordt gezien. Terwijl het nu al, vanaf vandaag of morgen, een heel belangrijke rol zou kunnen spelen in de transitie naar zero-emissie. Het is een mooi product en de infrastructuur is er al. Het kan bovendien in de huidige dieselvrachtwagens gebruikt worden.”
Heb je enig idee waarom die oplossing over het hoofd wordt gezien?
“Omdat men te veel naar het stipje op de horizon kijkt: zero emissie. Dan kijk je naar waterstof en elektra”, antwoordt Bart. “Vanuit de overheid wordt daar op gestuurd. Naar de rest wordt niet meer gekeken. Terwijl HVO een hele goede oplossing is om vandaag al grote stappen te zetten op gebied van CO2 reductie, zonder de ondernemers op hele hoge kosten te jagen. Een bedrijf met vijftig vrachtwagens bijvoorbeeld, kan niet van vandaag op morgen overstappen naar vijftig elektrische trucks. Dat is praktisch én financieel niet haalbaar. Maar iedere ondernemer of transporteur kan zonder grote investeringen overstappen naar HVO.”
Recent heeft de Koning in Nieuwegein een productielocatie van Van Kessel geopend voor de productie van groene waterstof. Kan je daar iets meer over vertellen?
“Op deze locatie produceren we nu zelf groene waterstof”, vertelt Stan. “Die voeren we vanaf de elektrolyzer via een pijpleiding van ruim een kilometer naar ons Greenpoint waterstof tankstation aan de Morsebaan in Nieuwegein. Daar kunnen klanten nu groene waterstof tanken. Bovendien kunnen we daar onze eigen trailers of trailers van derden met de groene waterstof laden en naar andere tankstations, bouwprojecten en industrie transporteren.”
Wil je tenslotte nog iets kwijt?
“Ik vind het een hele interessante periode waar we nu in zitten, die energietransitie”, zegt Bart. “Het is niet eenvoudig, je moet keuzes maken, beslissingen nemen. Maar achteraf weet je pas of het de juiste was. Je komt nieuwe technieken tegen, je raakt met andere partijen in gesprek. Dat maakt het leuk. Het is écht ondernemen en innoveren.”
Dit interview verscheen eerder in inNOVE, het magazine van brancheorganisatie NOVE.