7 factoren die de kostprijs tussen diesel en elektrisch trucks gaan verkleinen
Een elektrische truck kost 3x zoveel als een dieseltruck. De verwachting is dat de kostprijs van een e-truck (aanschaf + inzet) de komende jaren behoorlijk zal dalen. Waarom? Dat lees je hier:
1. CO2-wetgeving nieuwe trucks 2025 (VECTO)
De EU heeft een nieuwe CO2-wetgeving voor trucks geïntroduceerd. In 2025 is de eerst mijlpaal: alle nieuw geleverde trucks moeten dan samen gemiddeld 15% minder CO2 uitstoten dan in 2019. Om dit te halen, spannen OEM’s zich (commercieel) in om zoveel mogelijk e-trucks te verkopen.
2. Zero-emissiezones
In 2025 worden de eerste zero-emissiezones voor stadslogistiek van kracht. Uiteindelijk zullen de komende jaren 30 tot 40 steden in Nederland zo’n zone instellen. Gezien de korte afstanden in stadsdistributie, zal de vraag naar elektrische trucks hierdoor toenemen.
3. CSRD
De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een nieuwe Europese richtlijn die bedrijven verplicht om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen. Bedrijven moeten rapporteren hoe hun activiteiten het milieu beïnvloeden. De verwachting is dat opdrachtgevers als gevolg van de CSRD scherpere eisen aan CO2-uitstoot zullen stellen. Dit zal uiteindelijk ook de vraag naar elektrische trucks stimuleren.
4. Vrachtwagenheffing
In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Eigenaren van vrachtwagens betalen dan een bedrag per gereden kilometer. Het gemiddelde tarief per kilometer bedraagt 16,7 cent (prijspeil 2023). Een elektrische wagen krijgt korting en betaalt ongeveer 80% minder vrachtwagenheffing dan een EURO VI dieselvrachtwagen.
5. ETS2
ETS2 is een nieuw Europees emissiehandel systeem voor onder andere het wegtransport. Leveranciers moeten dan emissierechten betalen over de CO2-emissies van brandstoffen. Fossiele diesel (=veel CO2 uitstoot) wordt dan zwaar belast, schone alternatieven zoals HVO of elektrisch rijden worden minder of niet belast. Hierdoor zal de energieprijs per kilometer tussen diesel- en elektrische trucks kleiner worden.
6. Accu’s
Een dieseltruck kost vandaag ruwweg € 120.000 en een vergelijkbare e-truck € 350.000. Het duurste en zwaarste onderdeel van een e-truck is het accupakket. De ontwikkelingen in accutechniek gaan echter razendsnel. Accu’s worden de komende 5 jaar 3x goedkoper en 40% lichter. Een e-truck kost dan niet meer € 350.000, maar wel ‘slechts’ € 225.000.
7. CO2-wetgeving trucks 2030 (VECTO)
In 2030 staat de volgende mijlpaal van de CO2-wetgeving voor nieuwe trucks gepland. Nieuwe trucks moeten dan zelfs 45% minder CO2 uitstoten dan in 2019! Elektrische trucks zijn dan onmisbaar om deze doelstelling te halen.
Meer weten over de business case van elektrische trucks? Neem dan vrijblijvend contact op en stel al je vragen aan één van onze energietransitie adviseurs.