Een elektrische truck: de eerste ervaringen
Enkele weken geleden namen wij onze eerste elektrische vrachtwagen in gebruik. Inmiddels staan de nodige kilometers op de teller van onze Volvo FM electric. Wij vroegen aan chauffeurs Milan en Remy naar hun bevindingen:
Remy: In het begin stond ik wat afwachtend tegenover de elektrische truck, en dan vooral het rijbereik. Ik zat de hele tijd op het dashboard te kijken. Vooral op de binnendoor weggetjes gaat het rijbereik snel achteruit. Bij een dieseltruck is dat natuurlijk ook zo, maar was ik daar helemaal niet mee bezig.
Milan: Vanaf 12% wordt de accu snel minder. Dan wordt het wel spannend omdat er nog niet veel laadpalen voor trucks zijn. Toen ik een keer bij het truck laadplein in Asten aankwam, stond de accu op 1%. Dat was wel even spannend!
Remy: Voor distributiewerk met geen al te hoge gewichten is het een prima truck. Ritten van 200-250 kilometer zijn geen probleem. Wij laden nu vooral ’s avonds op de zaak. Ik ben wel benieuwd hoe bijladen onderweg gaat verlopen. Als er dan juist eentje voor jou al aan de laadpaal hangt, dan kan dat jouw ritplanning behoorlijk in de war sturen.
Milan: Je merkt wel dat je nu aandachtiger rijdt, je bent meer bezig met uitrollen en zo. Het regenereren (= energie terugwinnen tijdens het remmen) gaat automatisch dus daar heb je geen omkijken naar. Het rijdt net hetzelfde als een dieseltruck, maar dan nog rustiger en stiller. Dat valt klanten ook op, ik word er regelmatig over aangesproken hoe stil hij is.
Al bij al zijn wij zeker tevreden van de eerste ervaringen met deze elektrische truck. Binnenkort laten we ook andere collega’s aan het woord over deze truck. Hou dus onze website en socials in de gaten!