Welke waterstof trucks zijn nu al verkrijgbaar?

Op 15 juli 2024 wordt de subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM) opengesteld die het kip-ei verhaal van tankstations en vrachtwagens wil doorbreken. Elke aanvraag moet bestaan uit één tankstation én genoeg vrachtwagens en (bestel)bussen om het tankstation levensvatbaar te maken. Maar zijn er al wel waterstof bedrijfsvoertuigen beschikbaar?

Hieronder vind je een overzicht van waterstof trucks die nu (mei 2024) te koop zijn en – volgens opgave van de leveranciers – binnen 12 maanden kunnen geleverd worden. Heb je interesse in vrachtverkeer op waterstof? Maak nu gebruik van de tijd om je alvast te oriënteren in het aanbod.

1. MAN hTGX


MAN is de eerste fabrikant die een truck met een waterstof verbrandingsmotor introduceert. De truck heeft een klassieke verbrandingsmotor waar in plaats van diesel, waterstof wordt ingespoten. De uitstoot is vrijwel nihil waardoor deze truck aan de geplande ‘zero emission’ regelgeving voldoet. De truck heeft 4 tanks achter de cabine voor in totaal 56 kg waterstof, goed voor een range van 600 kilometer. In 2025 gaat MAN 200 van deze trucks uitleveren.

2. Quantron QHM FCEV AERO


Quantron AG uit Augsburg (DE) heeft ruim 140 jaar ervaring met bedrijfsvoertuigen. Zij zijn een zogenaamde ‘OEM light’, wat betekent dat zij kant-en-klare truckchassis kopen bij MAN en deze voorzien van een elektromotor en brandstofcel voor waterstof aandrijving. De waterstof tanks zijn gemonteerd op de plaats waar normaal de dieseltanks hangen. Een speciaal spoilerpakket voor de cabine zorgt voor 10% extra actieradius.

  • Vermogen: continu 420 kW / piek 550 kW
  • Batterij: 124 kW
  • Tankinhoud: 54 kg (700 bar)
  • Actieradius: 700 km
  • Uitvoering: trekker en bakwagen, 4×2 en 6×2
  • Meer informatie: https://www.quantron.net/

3. Hyundai Xcient


In het personenauto segment heeft Hyundai al jarenlange ervaring met waterstof aandrijving. Met deze kennis heeft Hyundai nu de Xcient gebouwd, een waterstof aangedreven truck die verkrijgbaar is als 4×2 en 6×2 bakwagen. Deze truck wordt al veel ingezet in Azië en ook in Zwitserland rijden er inmiddels enkele tientallen rond. Deze vrachtwagen wordt in Nederland geïmporteerd door Hyundai dealer Groenewold & Dijkhuizen uit Delfzeil.

4. Holthausen


Holthausen Clean Technology uit Hoogezand bouwt waterstof trucks op Nederlandse bodem op basis van DAF chassis. De waterstoftanks bevinden zich opeengestapeld achter de cabine. Er zijn uitvoeringen met verschillende cabines en 6×2 of 4×2 aandrijving mogelijk. De techniek heeft zich al in de praktijk bewezen: één van de Holthausen waterstof trucks heeft inmiddels meer dan 1 miljoen kilometer afgelegd.

  • Vermogen: 250 kW
  • Batterij: 140 kWh
  • Tankinhoud: 25 kg (350 bar)
  • Actieradius: 300 km
  • Uitvoering: trekker en bakwagen, 4×2 en 6×2
  • Meer informatie: https://www.cleantechnology.nl/

5. Enginius Bluepower


Enginius GmbH is onderdeel van de Duitse Faun groep. Zij bouwen brandstofcel waterstof voertuigen op basis van het Mercedes-Benz Econic chassis. De truck heeft een lage instapcabine en is bestemd voor stadsdistributie en regionaal transport. De waterstoftanks zijn weggewerkt naast het chassis, waardoor er geen laadruimte verloren gaat.

  • Vermogen: 240 kW
  • Batterij: 85 kWh
  • Tankinhoud: 16,4 kg (700 bar)
  • Actieradius: 250 km
  • Uitvoering: bakwagen 4×2 en 6×2-4
  • Meer informatie: https://www.enginius.de/

Voorsorteren

Zoals je ziet, zijn er al verschillende waterstof trucks beschikbaar. Over enkele jaren komen daar ook de grote bekende OEM’s nog bij. Vrijwel elk truckmerk is druk aan het testen met brandstofcel technologie of met een verbrandingsmotor op waterstof (en in sommige gevallen allebei!).

Wil je daar echter niet op wachten en nu al voorsorteren op vrachtwagens op waterstof? Dan loont het beslist de moeite om bovenstaande trucks nader te bekijken.

Waar kan je met deze trucks tanken?


In Nederland zijn er nu 16 waterstof tankstations operationeel, waarvan de meeste geschikt zijn voor trucks. Waaronder natuurlijk onze Greenpoint stations in Nieuwegein, Dordrecht en Oude-Tonge.

Daarnaast werken wij druk aan nieuwe stations in Veghel, Haps, Asten, Sliedrecht, Zeewolde en Ede. Heb je interesse in één van deze nieuwe locaties? Stuur ons dan een bericht en dan praten we je graag bij!