Reportage Tankpro: “Van Kessel Olie gaat groen”

Alternatieve brandstoffen komen er nu echt aan. Dat vertelde directeur Joan van Kessel van het Brabantse Van Kessel Olie onlangs in een reportage van het tankstationvakblad Tankpro. Daarom opende het bedrijf recentelijk tankstations met groene brandstoffen. Binnenkort komen daar nog eens vier nieuwe locaties bij. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het neerzetten van een station in Oude-Tonge, op Goeree-Overflakkee. Daarna volgen tankstations in Cuijk, Zeewolde en Nieuwkuijk.

De tankstationwereld is heel traditioneel, zegt Van Kessel. “Fossiele brandstoffen verkopen nog steeds goed. Dat is ook mede te danken aan de economie die weer in de lift zit. Er is meer vervoer, dus er wordt ook meer getankt.” Volgens Van Kessel is de sector op dit moment behoorlijk afwachtend. “Er wordt veel naar elkaar gekeken. Waar gaat het naartoe? Wat is wijsheid? En waarin moet je investeren?” Dat is niet zo vreemd, vindt hij. “Auto’s die nu worden gekocht gaan nog tien tot vijftien jaar mee. Kortom, voorlopig blijft fossiel nog wel verkopen.

Achteroverleunen komt in het vocabulaire van Van Kessel niet voor. Samen met de agrarische ondernemer Tonnie van Peperstraten bouwt het bedrijf uit Milheeze onder de naam Greenpoint aan een strategisch netwerk van duurzame tankstations. Drie onbemande locaties, twee in Veghel en een in Uden, zijn inmiddels open. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het neerzetten van een station in Oude-Tonge, op Goeree-Overflakkee. Komende tijd volgen nieuwe locaties in Cuijk, Zeewolde en Nieuwkuijk. Bij elk tankstation zijn naast de bekende fossiele brandstoffen ook alternatieven verkrijgbaar. Bij het nieuwe station op het Zuid-Hollandse eiland, dat rond de zomer open gaat, kunnen klanten niet alleen terecht voor diesel en benzine, maar ook voor biodiesel, LNG en CNG. Op termijn moeten ook bio-LNG, groengas en/of waterstof beschikbaar worden.

Weinig waterstofstations

Er zijn anno 2018 wel een paar plekken in Nederland waar  waterstof getankt kan worden, maar die zijn op één hand te tellen en bovendien vaak niet voor iedereen toegankelijk. Denk aan de nieuwe installatie op het Chemie Park Delfzijl of aan de Automotive Campus in Helmond. “Bij ons zal waterstof aangeboden worden naast de andere brandstoffen. Je hoeft er geen speciale betaalpas voor te hebben en de installatie bevindt zich niet achter een slagboom”, vertelt Van Kessel.

Volgens collega Bart De Keuster van Van Kessel Olie staat de ontwikkeling van waterstoflocaties op dit moment nog in de kinderschoenen. Zelfs in Duitsland zijn er momenteel hooguit veertig stations. “Maar het is voor ons wel een van de interessante alternatieven voor de toekomst. Wij denken dat steeds meer  autofabrikanten en producenten van vrachtwagens en bussen vol gaan inzetten op deze techniek.” De waterstof die bij het Greenpoint-station in Oude-Tonge getankt kan worden, moet door middel van elektrolyse gemaakt worden, vertelt De Keuster. “Aan waterstof op basis van  bewerking van aardgas is  weinig groens  en heeft bijgevolg  weinig zin.” Van Kessel gelooft in een mix van brandstoffen. “Per locatie zul je heel goed moeten kijken welke soorten je gaat aanbieden. We vragen voor alle nieuwe locaties bewust alle vergunningen aan, dus ook voor CNG, LNG en voor waterstof. Zelfs als je deze nog niet direct gaat aanbieden, is het met het oog op de toekomst goed om de vergunningen in huis te hebben. Op die manier blijf je flexibel en kun je snel omschakelen en uitbreiden als dat nodig is.

CO2-neutraal in 2020

Een jaar of drie geleden kwam Van Kessel in aanraking met ondernemer Tonnie van Peperstraten. “Hij werkte al samen met verschillende partijen op gebied van duurzaamheid. Denk aan het hergebruiken van restafval, toepassing van wind- en zonne-energie en het recyclen van water.” Door energiebesparing en duurzame energieopwekking via zon, zee en wind wil Goeree-Overflakkee in 2020 energieneutraal zijn. Toen de plannen voor het realiseren van tankstations met duurzame en CO2-neutrale brandstoffen ter sprake kwamen, hoefde Van Kessel niet lang na te denken. “Van tankstation exploitatie  hadden ze echter geen kaas gegeten, maar voor ons is dat net onze core business. Kortom, één en één is twee.”

Van Kessel Olie is een echt familiebedrijf. De grootvader van Joan begon ooit met de verkoop van lampenolie en kolen. Zijn vader nam het roer vervolgens over en schakelde over op producten waar vanaf de jaren vijftig behoefte aan was, denk aan huisbrandolie en tankwagenolie. “En sinds eind jaren 80 heeft Joan het bedrijf uitgebreid met smeermiddelen en tankstations”, vertelt De Keuster. Er zijn op dit moment 27 tankstations, met op de luifel naast Greenpoint ook Argos, BP, Total en Elan.  “We hebben 85 collega’s en de volgende generatie staat reeds te popelen om in te stappen.” Maar welke brandstoffen zijn nodig om succesvol te blijven over tien, twintig of dertig jaar?

De wereld zal flink veranderen komende jaren. Daarvan is Van Kessel overtuigd. “Hoe gaan we ons in de toekomst verplaatsen? Gaan de jongeren van nu nog zelf een auto kopen of wordt het gebruik veel belangrijker dan het bezit? Heeft dat voertuig een stekker, een brandstofcel of komt er weer wat nieuws? En hoe ziet de brandstoffenmix voor het vrachtverkeer en de landbouw er over 5 of 10 jaar uit? Op dit moment willen wij inzetten op een brede mix van mogelijkheden en deze zoveel mogelijk aanbieden. Daarin willen we lef tonen en voorsprong nemen.

Op het juiste pad

Naast Van Kessel Olie zijn er meerdere oliebedrijven die kiezen voor deze strategie. “De grote jongens gaan ook die kant op. Ook Shell profileert zich steeds meer als een energiebedrijf en niet alleen als een olieconcern. Ze zetten ook in op alternatieve energie, op zonne-energie, laadpalen en LNG. Datzelfde doet ook Total. De overname van Pitpoint is daar een belangrijk voorbeeld van.” Dat ook grote oliereuzen opschuiven richting nieuwe brandstoffen is volgens Van Kessel Olie een positieve ontwikkeling. “Voor de slagkracht zeker. Den Haag en Brussel luisteren beter naar Shell dan naar een regionale ondernemer uit Milheeze”, lacht Van Kessel. “Dat ook zij breed inzetten, geeft mij vertrouwen. Het laat zien dat we op het juiste pad zitten.

Het zou volgens Van Kessel goed zijn als er op Europees niveau meer wordt samengewerkt. De regelgeving verschilt per land. In België betaal je bijvoorbeeld geen accijns voor het tanken van LNG, in Frankrijk ligt dat bedrag fors lager dan bij ons in Nederland. Ook wat betreft subsidies, bijvoorbeeld voor elektrische auto’s en waterstofauto’s, zijn er grote verschillen. “Dat komt de energietransitie niet ten goede.” Samen met andere ondernemers zoekt Van Kessel zoveel mogelijk de samenwerking op. “Samen sta je sterk. Bijvoorbeeld wat betreft de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur. Daarom zijn we ook in het groene waterstofconvenant van de Provincie Zuid-Holland ingestapt. Dit convenant brengt overheden, kennisinstellingen en bedrijven bij elkaar om samen economisch haalbare waterstofprojecten te ontwikkelen. Kortom, we moeten weg van al die eigen belangen en elkaar helpen.

Werk aan de winkel

De bouw van het nieuwe groene station in Oude-Tonge is in volle gang, rond de zomer moet het tankstation klaar zijn. “We zijn op dit moment druk bezig met het vinden van partners met een gezond en duurzaam shopconcept  voor verschillende locaties. Ondertussen werken we ook hard aan het realiseren van andere nieuwe Greenpoint-locaties.” Na de bouwvak start de bouw in Cuijk, daarna staan Zeewolde en Nieuwkuijk in de planning.  ”Ja het zijn ambitieuze plannen maar wij geloven hier echt in. Wij zijn een familiebedrijf, wij denken in generaties, niet in korte termijn winst”.

Bron: vakblad voor tankstations Tankpro

Meer weten over LNG tanken of onze andere duurzame brandstoffen? Laat u dan informeren door onze medewerkers op het nummer 0492-34 12 21 of stuur uw vraag naar [email protected]