Interview technisch adviseur: 5 inzichten in slim smeeradvies
Bij Van Kessel zorgen onze technische adviseurs ervoor dat voertuigen en machines optimaal presteren én langer meegaan. Hoe? Met slim smeeradvies dat echt werkt. Frans van de Weijer, al 23 jaar onze expert, legt uit hoe hij zijn advies opstelt, welke invloed trends zoals dunnere motorolie hebben, en hoe hij smeertechnische uitdagingen aanpakt.
1. Hoe stel je een smeeradvies voor de klant op?
“We beginnen altijd met een inventarisatie. In de werkplaats heb je het meeste contact met de techneuten. Zij leveren ons een uitgebreide lijst van alle machines, inclusief bouwjaren, vermogens en Euro-normen. Vaak geeft de smeerolieruimte ook veel prijs; je ziet meteen of ze verouderde of moderne producten gebruiken.
Dit roept vragen op, zoals: waarom gebruik je dit product? Voor welke machines? Zo krijgen we snel inzicht in hun werkwijze. Vervolgens kijk ik waar er verbeteringen mogelijk zijn. Het doel is simpel: zoveel mogelijk machines smeren met zo min mogelijk producten, zonder in te leveren op kwaliteit. Fabrikant-specifieke eisen maken het vaak extra uitdagend.”
2. Moet een smeeradvies tussendoor bijgesteld worden?
“We raden klanten aan om ons jaarlijks een update te geven van hun wagen- of machinepark. We onderzoeken dan of deze veranderingen invloed hebben op het smeerolie assortiment en passen het indien nodig aan.
Ook bij de aanschaf van nieuwe machines of voertuigen adviseren we om contact met ons op te nemen, zodat we de door hen gebruikte smeermiddelen kunnen aanpassen en optimaliseren.”
3. Welke trends zie je in de smeermiddelenindustrie?
“Vroeger hadden alleen Volkswagen en Mercedes eigen specificaties, maar tegenwoordig stellen bijna alle merken hun eigen normen vast, zoals Fiat, Stellantis, Scania, Volvo en Deutz. Hierdoor hebben bedrijven met een divers wagenpark vaak meerdere producten nodig om aan de eisen van alle voertuigen te voldoen. Een van de oplossingen die wij voor garagebedrijven bieden, is het Argos bag-in-box systeem.”
4. Waarom komt er steeds dunnere motorolie op de markt?
“Nieuwe auto’s moeten zuiniger zijn dan hun voorgangers, en dunnere olie helpt daarbij. Motoren worden kleiner en leveren meer pk’s, waardoor ze op het randje van hun capaciteit draaien. De keuze voor dunnere olie draait dus vooral om brandstofbesparing, maar technisch gezien is er minder marge.
Vroeger was er meer ruimte, nu moeten we nauwkeurig letten op de productkeuze én de specificaties van het smeermiddel om binnen de grenzen van de motor te blijven.”
5. Welke uitdagingen maken jouw werk mooi?
“Het mooiste aan ons werk is dat niet alles altijd volgens standaardvoorschriften gaat, vooral niet in de industriële sector. Neem bijvoorbeeld tandwielkasten; de fabrikant weet vaak niet precies waarvoor ze worden ingezet. Of een tandwielkast nu in een vriescel, een oven, of bij hoge of lage toeren draait, maakt een groot verschil. Daarom overleggen we met de klant over de specifieke omstandigheden en vermogens. We analyseren deze factoren om tot een goed advies te komen.
Dit soort smeertechnische vraagstukken zijn het meest uitdagend en vereisen soms een afwijking van de fabrieksvoorschriften, gebaseerd op klantfeedback en praktijkervaring. Wij combineren theorie met de inzichten die we van klanten ontvangen.”
Wil je smeeradvies dat perfect aansluit bij jouw wagen- of machinepark? Neem vrijblijvend contact op. Bel 0492-338039 of mail naar [email protected] en ontdek hoe wij op maat gemaakte oplossingen bieden voor jouw specifieke situatie.