Interview Stan van Kessel: “Mijn werk bij Van Kessel”

Dit interview verscheen eerder in inNOVE, het magazine van brancheorganisatie NOVE.

Stan van Kessel is 26 jaar oud en de vierde generatie binnen familiebedrijf Van Kessel. Hij is afgestudeerd als ‘manager transport en logistiek’ en heeft bij diverse bedrijven in de keuken kunnen kijken. Zijn afstudeerstage rondde hij af binnen het familiebedrijf, waar hij inmiddels 2,5 jaar fulltime werkt. Tegelijkertijd volgde hij een aantal cursussen. Naast het werk staat hij wekelijks op de padelbaan en in het weekend gaat hij graag uit eten met vrienden en familie.

Wat voor werk doe je bij Van Kessel?

Stan van Kessel: “Ik heb geen vaste functie, maar een soort ‘traineeship’, waardoor ik op verschillende afdelingen meewerk om te zien wat er allemaal speelt. Zo weet ik waar elke afdeling zich mee bezighoudt en waar ik met vraagstukken aan kan kloppen. Dat geeft me een goed beeld van de organisatie. Op dit moment ben ik medeverantwoordelijk voor alles wat met waterstof, elektra en duurzaamheid te maken heeft.

Ben je al jong begonnen?

Tijdens schoolvakanties werkte ik al in het magazijn. Toen ik achttien werd heb ik meteen mijn groot rijbewijs en ADR-diploma gehaald. In weekenden en vakanties sprong ik op de vrachtwagen om klanten van brandstof en smeerolie te voorzien. Na het afronden van school ben ik op de afdeling logistiek en transport begonnen.

Beschrijf eens een werkdag

Die zien er heel verschillend uit! De ene dag ben ik ergens op bezoek, een andere dag zit ik op kantoor en voer de dagelijkse werkzaamheden uit. Als het gaat om waterstof of elektra, komen de meest vreemde vragen op me af, die ik dan zo goed mogelijk probeer te beantwoorden. Daar is best veel uitzoekwerk voor nodig. We voeren regelmatig gesprekken met leveranciers van laadpalen, installateurs en CPO-houders.

Waar ben je het meest trots op in je werk tot nu toe?

Ik werk mee aan twee projecten die helemaal nieuw voor Van Kessel zijn. Daarin heb ik de hydrozine- en waterstofoplegger mee mogen ontwerpen. De hydrozine-oplegger was een project tussen de leverancier van de aggregaat en de voertuigbouwer. Goede communicatie was van groot belang. De waterstofoplegger was een stuk gecompliceerder. Je werkt met een gas in plaats van vloeistof. Aangezien we een afvulinstallatie wilden hebben, moest alles strikt gemeten en gecontroleerd worden. Het vele uitzoekwerk maakte het zeer leuke projecten.

Wat wil je bereiken binnen Van Kessel?

Op termijn wil ik het bedrijf overnemen en succesvol voortzetten. De traditionele brandstoffen zullen nog wel een tijd meegaan, maar we willen de duurzame tak zeker uitbreiden. Daar ligt de toekomst van het bedrijf. Dat maakt de transitie naar duurzame bronnen interessant en uitdagend.

Hoe kijk je naar de huidige ontwikkelingen in de branche?

Het elektrisch rijden brengt vele uitdagingen met zich mee op het gebied van laadpalen, laadpassen én congestie op het net. Daarnaast zal waterstof steeds belangrijker worden, met name in het ‘heavy duty’ segment. Daar dient de komende jaren een complete infrastructuur voor worden neergelegd. Daarnaast, het percentage van biobrandstoffen zal verhoogd worden. Dat is een ingrijpende aanpassing, maar wel noodzakelijk om de klimaatdoelen te halen.