HVO20 of HVO100: wat zijn de verschillen?

De meest duurzame en schone dieselbrandstof van dit moment is HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). HVO kunt u tanken in pure vorm (= HVO100) en in gemengde vorm (bv. HVO20 wat bestaat uit 20% HVO en 80% diesel). Hoe kiest u de meest geschikte variant? Wij helpen u graag bij deze keuze en leggen de belangrijkste verschillen uit.

1. Duurzaamheid

HVO is de meest duurzame dieselbrandstof van dit moment: volledig fossielvrij, hernieuwbaar, reduceert CO2 en stoot ook veel minder fijnstof, roet en stikstof uit. Bij HVO100 zijn deze duurzaamheidsvoordelen uiteraard het grootst. Wanneer HVO met diesel wordt gemengd, verkleinen de duurzaamheidsvoordelen evenredig. Zo heeft HVO100 bijvoorbeeld een CO2-reductie van 90%, bij HVO20 is dat een vijfde ofwel 18%.

2. Fabrieksgaranties en EN590 norm

De productkenmerken van HVO diesel zijn vastgelegd in de nieuwe EN15940 norm voor paraffinische dieselbrandstof. Deze leunt heel erg aan tegen, maar wijkt op enkel punten af van de EN590 norm voor reguliere diesel. Technisch gezien is HVO100 geschikt voor alle moderne dieselmotoren. Vrijwel alle Euro 6 trucks zijn door de fabrikanten dan ook officieel vrijgegeven voor HVO/EN15940 diesel. Bij landbouw- en grondverzetmachines is die officiële vrijgave (nog) niet altijd aanwezig. Dat komt omdat deze testen enorm tijdrovend en duur zijn. In dit geval moet u dus een afweging maken tussen techniek, voordelen en garantiebepalingen. Overleg dus met uw mechanisatiebedrijf of machineleverancier hoe dit voor uw motoren zit.

Bij HVO20 liggen de kaarten anders. Omdat HVO20 voor 80% uit reguliere diesel bestaat, voldoet het wel aan de EN590 norm voor dieselbrandstof. U kunt dus in alle dieselvoertuigen HVO20 tanken zonder zorgen over garanties.

3. Prijs

HVO is duurder dan reguliere dieselbrandstof. HVO20 is een aantal centen duurder dan reguliere diesel. De prijs voor HVO100 ligt nog een stukje hoger. Neem vrijblijvend contact op met ons voor actuele prijzen. Ook belangrijk: de prijsvorming van HVO is niet gekoppeld aan die van diesel. De onderlinge verschillen zullen soms kleiner, maar op andere momenten ook groter worden. Dat is lastig om te voorspellen maar wel belangrijk om rekening mee te houden indien u brandstofkosten moet doorrekenen aan bv. uw opdrachtgevers.

4. Winterbeveiliging

Vloeistoffen bevriezen tijdens een winter met strenge vorst, ook brandstoffen. Met HVO hoeft u zich daar echter geen zorgen over te maken. HVO100 heeft een zeer goede wintervastheid en bevriest pas bij temperaturen ruim onder -20 graden Celsius. Bij HVO20 ligt dit iets hoger (lees: minder lage temperaturen), maar nog steeds beter dan gewone diesel en ruim voldoende voor de Nederlandse winters.

Aan de slag met HVO20 of HVO100

Na het lezen van deze informatie, kunt u hopelijk beter afwegen welke HVO variant voor uw situatie geschikt is. Kijk goed wat prijstechnisch en garantietechnisch het best bij u past. Maar wees gerust: welke HVO variant u ook kiest, u bent zowiezo duurzaam bezig.

Vragen? Stel ze nu vrijblijvend aan onze productadviseurs.