Elektrisch laden: de belangrijkste begrippen uitgelegd
Het opladen van elektrische voertuigen is nog betrekkelijk nieuw en de technologie rondom elektrisch vervoer is volop in ontwikkeling. Daarmee zijn er allerlei nieuwe termen ontstaan. Termen waarmee nog lang niet iedereen vertrouwd is. Want wat is nou precies het verschil tussen regulier laden en snelladen? Waar staan afkortingen zoals AC en DC voor? En wanneer spreek je van slim laden? Hieronder maken we je wegwijs in de basisbegrippen rond elektrisch laden.
1. Laadsnelheid
Hoeveel tijd het kost om te laden, hangt af van verschillende factoren zoals de capaciteit van de batterij van het voertuig en het laadvermogen van de laadpaal. Dit vermogen wordt uitgedrukt in kilowatt (kW). Hoe hoger het vermogen, hoe hoger de laadsnelheid. Het laden is nog volop in ontwikkeling en zal de komende jaren steeds sneller gaan.
2. Laadpaal voor regulier laden
Heb je een elektrisch voertuig en wil je dit opladen op de momenten dat je lang stilstaat, zoals bijvoorbeeld ’s nachts of wanneer je op kantoor bent? Dan kan dit bij een zogenaamde ‘slow charger’, dit is een laadpunt met een vermogen van hoogstens 22 kW. Deze laadpalen worden heel vaak geplaatst bij kantoorgebouwen, bedrijfspanden en woningen.
3. Snellader
Heb je maar weinig tijd om je elektrisch voertuig op te laden, bijvoorbeeld onderweg tijdens een lange rit? Dan kun je gebruikmaken van een snellaadpaal. Het laadvermogen van een snellader is veel groter dan bij een reguliere laadpaal, waardoor de wachttijd tot je voertuig is opgeladen, behoorlijk korter wordt. Men spreekt van een snellader bij een vermogen van meer dan 22 kW, maar in de praktijk leveren snelladers als snel 60-80 kW of meer. Je ziet snelladers vaak bij tankstations en andere openbare plaatsen.
4. Ultra Fast Charging
Wil je écht snel laden? Dan biedt Ultra Fast Charging (UFC) uitkomst. Hierbij gaat het om snelladers met laadvermogens van meer dan 150 kW. Deze laadvermogens zijn momenteel voornamelijk geschikt voor zwaardere voertuigen zoals elektrische trucks. Ook steeds meer nieuwe auto’s kunnen gebruik maken van supersnelle laadpalen.
5. Wisselstroom en gelijkstroom
Er bestaan twee vormen van elektriciteit: wisselstroom en gelijkstroom. Het elektriciteitsnet levert wisselstroom (vaak aangeduid als ‘AC’) terwijl de accu van jouw elektrisch voertuig gelijkstroom (afgekort ‘DC’) nodig heeft. Daarom moet de stroom met een omvormer worden omgezet van AC naar DC. Dit kan zowel in je voertuig als in het laadpunt plaatsvinden.
6. Laden met wisselstroom
Opladen met wisselstroom (AC) is de meest voorkomende oplaadmethode voor elektrische voertuigen. Wisselstroom wordt gebruikt bij regulier laden. Wanneer je jouw elektrische auto aansluit op een regulier oplaadpunt, wordt de wisselstroom met een omvormer in het voertuig omgezet naar gelijkstroom, en wordt vervolgens in de accu opgeslagen.
7. Laden met gelijkstroom
Snelladers laden een elektrisch voertuig op met gelijkstroom (DC). Ze zetten de wisselstroom van het net zelf al om naar gelijkstroom vóórdat deze naar het voertuig wordt doorgegeven. De omzetting van wissel- naar gelijkstroom vindt dus plaats in de laadpaal. Er wordt dus geen gebruikgemaakt van de omvormer in het voertuig. De omvormer in het laadpunt maakt laden op hogere vermogens mogelijk.
8. Connector of stekker
Voor het opladen van jouw elektrisch voertuig heb je een connector nodig. Dit is meestal een kabel met stekkers waarmee je jouw elektrisch voertuig met een laadpunt verbindt. Maar opgelet: verschillende automerken werken vaak met verschillende typen connectoren. Zo is Type 2 een veelgebruikte stekker voor regulier laden (AC). Voor snelladen met gelijkstroom (DC) zijn er verschillende type connectoren, zoals CCS Combo of CHAdeMO. Welke stekker jij nodig hebt, wordt bepaald door het autotype.
9. Smart charging
Smart charging betekent letterlijk: slim opladen. Het is een breed begrip waarbij het laadproces via slimme technieken vanop afstand wordt aangestuurd. Smart charging zorgt ervoor dat jouw voertuig op het meest optimale moment wordt opgeladen, bijvoorbeeld wanneer de kosten laag zijn en het aanbod van (duurzame) energie hoog.
10. Load balancing
Load balancing is een specifieke vorm van smart charging. Het is een slimme techniek die de laadsnelheid aanpast op het energieverbruik van andere ladende voertuigen en/of van je bedrijfspand of woning. Er zijn grofweg twee vormen van load balancing:
- Local load balancing: hier wordt door de laadpaal de beschikbare capaciteit (bijvoorbeeld 22 kW) verdeeld over twee ladende elektrische voertuigen. Hoe deze capaciteit verdeeld wordt, is afhankelijk van de respectievelijke laadsnelheden van de voertuigen.
- Dynamic load balancing: hier wordt het laadvermogen van één of meerdere laadpunten afgestemd op de beschikbare capaciteit op de aansluiting. Dit betekent dat er rekening wordt gehouden met de actuele elektriciteitsvraag van andere energieverbruikers binnen de aansluiting, zoals een bedrijfspand, woning, terreinverlichting, enz. Het beschikbare vermogen op de laadpalen wordt dynamisch en in real time aangepast in functie van de andere energiebehoeftes binnen de aansluiting op dat moment.
Dit zijn enkele veelvoorkomende begrippen omtrent elektrisch laden. Elektrisch laden is nog volop in ontwikkeling en er komen nog steeds nieuwe technieken bij. Heb je een vraag over elektrisch laden? Neem gerust contact met ons op. We leggen het je graag verder uit.