Een elektrische truck: aan de stekker

Een elektrische truck kopen is eenvoudig, maar dan komt het: waar ga je hem opladen? Erwin van Erp, logistiek manager bij Van Kessel, vertelt hoe dat bij ons gaat.

Erwin: Overal hoor je: regel eerst de laadinfra en koop dan pas de truck. Daar hadden wij een meevaller. Enkele jaren geleden hebben wij naast ons kantoor een openbaar laadplein aangelegd. Hier staat onder andere een 150 kW snellader met meer dan voldoende ruimte. We hielden toen al rekening met de komst van e-trucks.

Wij rijden dagelijks zo’n 250 tot 300 kilometer. Onze Volvo FM electric heeft een accupakket van 540 kWh. Elke dag hebben we nog 20 á 25% aan actieradius over. Het verbruik schommelt tussen 1,4 en 1,6 kWh per kilometer.

We moeten dus elke avond zo’n 400 kWh laden. Opladen doen we met een Ecotap 150 kW snellader. De chauffeur hangt hem aan de stekker en gaat naar huis. Na 1,5 tot 2 uur is de truck weer opgeladen.

Op verbruik plannen

Erwin: Voor een truck die ’s nachts 12 uur stilstaat, heb je natuurlijk helemaal geen snellader nodig. Daarom krijgt deze truck binnenkort een eigen parkeerplaats met een 50 kW oplaadpaal. Daar willen we liefst een accu bij zetten zodat we de truck ook ’s nachts met zonne-energie kunnen opladen.

We hebben nog maar enkele keren echt op het verbruik moeten plannen. Een rit naar Rotterdam is 350 kilometer. Toen hebben we echt in functie van een geschikte laadplaats onderweg gepland. We hebben toen 80 kWh bijgeladen bij Truckparking Waalhaven. Afrekenen deden we met de Van Kessel tank & laadpas.

Dat hebben we zo goed mogelijk laten samenvallen met de verplichte pauze van de chauffeur. Dat was voor de planning wel even wennen. Voor ons zijn zo’n ritten een uitzondering. Als je dat dagelijks gaat doen, zal je toch echt je planningsprocessen daarop moeten aanpassen.

Ga jij ook aan de slag met elektrisch rijden en wil je meer weten over laadpalen, laadpassen, energie inkopen of HBE’s? Neem dan contact op met onze specialisten, zij geven jou graag vrijblijvend advies.