Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel (en hoe gaat TRAXX Diesel dit tegen)?

Dieselbrandstof – ook de nieuwe soorten zoals HVO en GTL – is veel gevoeliger voor bacterievorming dan de oude gasolie van vroeger. De gevolgen zijn vaak niet mis: brandstoffilters slaan dicht, de brandstoftank(s) moet worden gereinigd en stilstand van uw wagen- of machinepark. In extreme gevallen kunnen zelfs de kleppen en injectoren van dieselmotoren schade oplopen. Hoe ontstaat deze bacteriegroei nu precies in de diesel?

1. Bacterievrije brandstof
Vaak wordt gedacht dat bacteriën het gevolg zijn van (slechte) dieselkwaliteit. Maar diesel wordt tijdens de raffinage tot 350ºC verwarmd en is dus steriel oftewel bacterievrij. De meeste brandstofleveranciers hebben een zeer kort logistiek traject van raffinaderij tot bij de eindgebruiker. U mag dus aannemen dat u bacterievrije diesel geleverd krijgt.

2. Vochtige buitenlucht
Tijdens het aftanken daalt het brandstofniveau, waardoor van buitenaf lucht wordt aangezogen in de dieseltank. Buitenlucht bevat van nature uit (onschadelijke) microben. Met name tijdens de herfst en wintermaanden kan deze buitenlucht ook veel vochtigheid bevatten.

3. Water onderin de tank
Wanneer het vocht in de lucht gaat condenseren, komen waterdruppels in de diesel terecht. Deze zakken uit als vrij water naar de bodem van de tank waar ze een waterlaag vormen.

4. Bacteriën vormen slijmslierten
Door de combinatie van brandstofmoleculen (= voedsel), het water onderin de tank (= zuurstof) en de zon (= warmte), gaan bacteriën zich razendsnel vermenigvuldigen en slijmslierten vormen.

5. Filters slaan dicht
De bacteriën vormen een slijmlaag tussen het water en de diesel. Tijdens het tanken worden deze slijmslierten mee opgezogen waardoor brandstoffilters dichtslaan. De resterende bacteriën zakken uit naar de bodem van de tank en veroorzaken daar corrosievorming.

Download hier de infographic “Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel”

TRAXX: beproefde bescherming tegen bacterieproblemen

Brandstoffilters vervangen, tanks reinigen, stilstand van uw machines, motorschade… de gevolgen van bacterieproblemen kunnen behoorlijk in de papieren lopen.

Om deze onnodige kosten te voorkomen, bevatten TRAXX brandstoffen een unieke bacteriebestrijder. Deze voorkomt dat bacteriën groeien en vervolgens slijmslierten produceren. Deze preventieve werking is getest en goedgekeurd in de ASTM E1259-10 test, een internationale testmethode om bacteriegroei in diesel te meten.

Bovendien is de TRAXX bacteriebestrijder bestand tegen de hoge temperaturen van b.v. een dieseltank die in de zon staat of van warme retourdiesel die vanuit het commonrail systeem terug naar de brandstoftank wordt gevoerd. TRAXX blijft ook bij temperaturen tot 150ºC zijn werking behouden. Zo wordt uw brandstof in alle omstandigheden continu beschermd tegen dure en ongewenste bacterieproblemen.

Eigenschappen van de TRAXX bacteriebestrijder:

• Beschermt tegen alle soorten bacteriën, schimmels en gisten
• Geslaagd voor de ASTM E1259-10 bacterietest
• Continue bescherming: elke liter TRAXX bevat enkele druppels bacteriebestrijder
• Is ontwikkeld voor permanent gebruik en voorkomt dat bacteriën resistent worden
• Behoud zijn werking tot minstens 150ºC (bv. bij retourbrandstof van commonrail systemen)
• Heeft geen gevolgen voor milieu en gezondheid t.o.v. standaard diesel
• Zeer goede praktijk track record in het voorkomen van bacterieproblemen

Meer weten over de bacteriebestrijder van TRAXX? Stel dan vrijblijvend uw vraag aan onze medewerkers.