Dakar Rally: Zwaar, balen én genieten voor Ton van Genugten en Maurik van den Heuvel

Met respectievelijk de 7de en 10 de plaats staan Ton van Genugten en Maurik van den Heuvel met een toch wel tevreden gevoel allebei aan de finish van de Dakar Rally 2019. Beide Brabantse rijders werden gesteund door Van Kessel Olie én kwamen dit jaar ook voor hetzelfde team uit, nl. het Team De Rooy. “Het is niet het resultaat waar we op hoopten, maar als je ziet wat er in tien dagen wedstrijd allemaal is gebeurd, tot en met de laatste dag aan toe, dan mogen we zeker niet klagen. Met het feit dat we ook nog eens als enige team compleet, met alle vier de trucks, aan de finish staan en bovendien alle vier in de top 10, kan ik alleen maar heel tevreden zijn.” stelde kopman en teambaas Gerard de Rooy.

De Team De Rooy Iveco’s presteerden vaak sterk maar bleven helaas ook niet gespaard van problemen. Ton van Genugten had met een haperende turbosensor, kapotte voorruiten en een probleem met de versnellingsbak te maken. Maurik van den Heuvel reed zes dagen in de noodloop en maakte een handstand in de duinen. “Als team hebben we teveel meegemaakt om voor een hogere klassering in aanmerking te komen”, herhaalde Maurik van den Heuvel aan de finish van de laatste etappe. “Maar het feit dat we met vier Iveco’s aan de finish staan, zegt wel wat in deze slijtageslag. Ik heb wel eens geklaagd over het niveau in de Dakar, maar dit was – net als vorig jaar – een echt zware. Iedereen heeft op zijn kloten gekregen. We hebben bijna 800 kilometer duinen achter de rug; daarin heb je het niet over minuten zoals op snelle rallypaden, maar over uren die je kunt winnen, maar ook verliezen. Met die duinen heb ik het nu wel weer even gezien trouwens.

Voor Ton van Genugten had het nog wel even mogen duren. Hij schreef de laatste etappe op zijn naam en mocht er zodoende deze Dakar twee bijschrijven op zijn conduitestaat. Volgens Van den Heuvel, die met de vierde tijd aantikte, was het in de laatste 112 km een kwestie van bandenmanagement om met de juiste spanning door de duinen en over de snelle paden te geraken. “Het klopte eindelijk weer eens allemaal”, zei Van Genugten erover. “Dan merk je dat het in de cabine ook ineens een stuk beter gaat en iedereen in een flow komt, ook Peter en Bernard.” Navigator Peter Willemsen en technische man Bernard der Kinderen – verantwoordelijk voor de bandenspanning – loodsten Van Genugten foutloos door de laatste kilometers, die nog bepaald niet eenvoudig waren. Op de 112 km haalde Van Genugten vier trucks in, waaronder die van zijn kopman. “Ik zag Gerard rijden en dacht: jammer dan. Erop en erover. Die laatste etappe winnen is toch een pleister op de wonde.