Castrol: start-stopsysteem belast motorsmering

Castrol zocht uit hoe vaak in drukke wereldsteden het start-stopsysteem de motor uitzet. Handig om te weten, want elke keer dat de motor gestart wordt moet de smering weer op gang komen. Dat gebeurt in Amsterdam volgens Castrol gemiddeld 22.320 keer per jaar. Wat betekent dat voor de motorsmering?

Waar het Castrol om begonnen was, is de extra slijtage die ontstaat door de vele motorstarts die het start-stopsysteem in druk verkeer veroorzaakt. Onmiddellijk na de start is er heel even nog geen volwaardige smering, tot het smeersysteem op druk komt. Dat betekent extra slijtage, en extra belasting van de motorolie met fijne metaaldeeltjes.

Algemeen probleem
Hoe vaak komt dat starten in de praktijk voor, wilde Castrol in kaart brengen. Daartoe vroegen ze TomTom naar gegevens uit hun navigatieapparaten die online te volgen zijn. De navigatiespecialist leverde gegevens uit vijftig belangrijke wereldsteden. Kijk voor de uitgebreide resultaten op amt.nl.

Goede smering vanaf de start cruciaal
Uit het onderzoek van Castrol blijkt dat door start-stopsysteem een goede smering bij de start heel erg belangrijk is geworden. Tegenwoordig heeft 70% van alle nieuw verkochte auto’s in Europa al zo’n systeem, en dat zal alleen nog maar meer worden.

Met deze feiten in het achterhoofd, heeft Castrol de Magnatec motoroliën ontwikkeld. Deze motoroliën bevatten speciale moleculen waardoor de olie zich aan metalen delen hecht – ook wanneer de motor uitgeschakeld is. Zo blijft er een dunne smeerfilm achter op de motoronderdelen, zodat de smering meteen op gang komt bij de volgende start.

Meer weten over de unieke bescherming van Castrol Magnatec? Kijk dan hier (+ video).

Wilt u graag advies m.b.t. de geschikte producten voor uw wagenpark? Neemt u dan vrijblijvend contact op met onze technische adviseurs, zij staan u graag te woord.

Castrol_magnatec_motorolie